En väl fungerande motorcykel består av väl underhållna delar. Dom flesta är noga med att byta olja och luftfilter men glömmer ofta fjädringen. Oljan i stötdämpare och framgaffel bryts ner av hög temperatur, kondens och smuts/partiklar. Byter man olja och slitagedelar i tid så sparar man på materialet och slipper byta onödigt dyra delar. Det viktigaste är ju att man också får en mer följsam fjädring som hanterar alla situationer som man utsätter motorcykeln för. Kontakta mig om du vill ha mer information eller boka tid.
Fjädring
OBS! Om gaffelben/stötdämpare inte är rengjorda ordentligt så debiteras tvättkostnad.
Alla jobb utförs med korrekta verktyg och rätt fett/oljor.
Framgaffel
Service
– rengöring
– oljebyte
– byte av packboxar och bussningar
– tätningar och kolvband byts vid behov
(kostnaden för olja och delar tillkommer)
1.199:-
Prisexempel för WP 48mm Xplor med NOK packboxar:
NOK packboxar 478:-, Bussningar inre/yttre 318:-, Kolvband 98:-, Olja 1.2L 179:-, Arbete 1.199:- = 2.272:-
Prisexempel för WP 48mm Xplor med SKF Dual packboxar:
SKF Dual 778:-, Bussningar inre/yttre 318:-, Kolvband 98:-, Olja 1.2L 179:-, Arbete 1.199:- = 2.572:-
Stötdämpare
Service
– oljebyte, fyllning av kvävgas
– nytt kolvband monteras på kolven
– byte av tätning och bussning i tätningshuvud
(kostnaden för olja och delar tillkommer)
999:-
Prisexempel för service av WP stötdämpare:
Repsats tätningshuvud 299:-, Kolvband 179:-, Olja 99:-, Arbete 999:- = 1.576:-
Montering av bladder i samband med service
299:-
Vill du att jag shimsar om din fjädring så kontakta mig för pris.
Du kan självklart skicka din fjädring till mig.
Tiden från att du skickar fjädringen till att du har den igen är ca 5-10 vardagar.
Jag skapar en förbetald fraktetikett som jag sedan mailar till dig och du skriver ut den och tejpar fast på paketet. Lämna sedan in paketet hos DHL Servicepoint. Efter genomfört arbete så skickar jag tillbaka fjädringen till dig.
Motor
Prisexempel:
Kolvbyte 4-takt: 1.999:- (kostnaden för delar tillkommer)
Renovering av 2-takt inkl byte av vevstake: 2.999:- (kostnaden för delar tillkommer)
Motorn skall levereras till mig urplockad från ramen och väl rengjord. Olja/Glykol skall vara tömda.
Jag har rätt verktyg för att kunna utföra jobben på ett korrekt sätt, genom att använda ett pressverktyg där man fixerar vevaxeln så är det oftast ingen eller endast en mindre justering som krävs för att uppnå en riktning på 0.01-0.02mm eller mindre.
Riktningen mäts med dubbla indikatorklockor med vevaxeln upphängd ifrån ändarna och indikatorklockorna så långt ifrån ändarna som möjligt för att på så sätt mäta det maxima kastet som uppstår. Detta ger den mest korrekta mätningen.
Byte av endast vevstake görs EJ
Se bilder för exempel.