Underhåll framgaffel

Det är mycket viktigt att man underhåller sin framgaffel för att den skall hålla sig tät och ha så lågt motstånd som möjligt.

Jag tänker här gå igenom vad jag gör innan varje gång jag kör eller kört. Detta tar ca 5-10 min och är väl investerade minuter.

Börja med att plocka bort gaffelbensskydden. Om man har kört i riktigt skitiga förhållan så kan det se ut som på bilden. Det är svårt att komma åt med tvätten bakom plasten.
Gör rent gaffelbenen ordentligt. Maxina Suspension Clean och en ren trasa funkar utmärkt för detta ändamål.
Sedan använder man en flatmejsel i lämplig storlek för att få ner skrapringen.
När du har fått ner skrapringen så gör du rent innanför skrapringen och upp mot packboxen. Trasa och tryckluft är två lämpliga metoder.
Nu använder vi ett verktyg från Motion Pro som heter Seal Mate och funkar som en krok som man skrapar med emellan packboxen och krombenet för att få bort skit som har samlat sig där.
Använd Seal Mate som enligt bilden, sedan drar du verktyget runt krombenet och sedan nedåt för att få bort eventuell skit.
Det vi skall göra nu är att återfukta packboxen för att få så lågt motstånd som möjligt när gaffeln rör sig. Jag brukar använda ett specialfett från Slickoleum som är framtaget för packboxar och bussningar. ( Använd inte vanligt fett då det kladdar och drar åt sig skit ). Det går också bra att använda gaffelolja eller PTFE spray men det har inte samma långtidseffekt.
Komprimera sedan gaffeln ca 10ggr genom att pressa ner styret så att fettet kommer in och smörjer upp packboxen och bussningarna. Torka sedan bort överflödigt fett.
Jag brukar spraya lite PTFE på insidan av skrapringen innan jag trycker tillbaka den. Sedan använder jag Maxima SC1 på krombenen för att få bort friktionen och så att inte skiten fastnar lika lätt. Klart, känner du någon skillnad?