Det är en del saker som behöver gås igenom när man köper en nyare hoj. Det här gäller vare sig den är helt ny eller bättre begagnad.
Går du igenom dom här sakerna så lär du känna din hoj och minimerar risken att behöva avbryta en tävling pga mtrl-strul.
Elsystemet: Ta av tank, dyna och plastkåpor. Lägg alla elkablar och kontakter i bra ordning och sätt fast med buntband så att inget kan ligga och skava sönder. Var också noga med kablar som finns bakom lampkåpan så inget skaver när du svänger. Kontrollera jordpunkterna där det jordar i ramen så att det är rent från färg och smuts för bra kontakt. Kontrollera noga när du monterar tank och dyna att inget kommer i kläm.
Fetta in lager: Ta isär sving och länkagelager och fetta in ordentligt. Smörj styrlagret, var nog när du monterar tillbaka att det blir rätt monterat och åtdraget.
Kopplingen: Ta ut lameller och mellanskivor. Om du känner på mellanskivorna så känner du att dom har en vass kant och en rundad kant. Den rundade kanten skall vara in mot motorn för att få en jämnare och bättre känsla när man kopplar. Detta för att dom vassa kanterna inte hugger tag i kopplingskorgen.
Hjulen: Har du köpt en ny motorcykel så är det viktigt att man gör iordning hjulen. Med hammare och dorn slår du ett slag på varje ekerände inne vid navet. Då märker du att ekern kryper ut och du kan då efterdra nipplarna. Efterdra varje nippel litegrann och efter ca 2-3 varv så känner du att du har rätt motstånd. Är du osäker på hur hårt du skall dra så är en momentnyckel att föredra.
Fjädring: Rätt fjädrar efter din vikt är det absolut viktigaste! Grundinställ sedan fjädringen efter instruktionsboken så att du har ett bra utgångsläge och en hoj i balans. Ställ in hänget efter manualen. När du sedan ändrar kompression och retur så ändra ca 2-3 klick i taget och skriv upp vad det är du ändrar. Om du vill ändra hur lättsvängd hojen är så kan du flytta gaffelbenen upp och ner i gaffelkronan. 2-3 mm gör stor skillnad. Höjer du gaffelbenen i kronan blir den mer lättstyrd men mindre riktningsstabil och tvärtom.