Rätt olja till fjädring

Vad gör Suspension Fluid?

Förutom att tillhandahålla ett smörjnings- och kylbad för spjällen och bockningarna i gaffeln och chocken att fungera är suspensionsvätskan det medium som används för att tillhandahålla dämpning i ett modernt system. I huvudsak tvingas oljan genom en öppning eller förbi en fjäderbelastad spindel för att skapa en resistiv kraft mot stötarna. Bortsett från andra förändringar som effekten dämpar, viskositeten hos oljan och hur viskositeten förändras när oljan värmer upp kommer att vara stora faktorer i systemet.

SAE Oljevikt GÅ INTE GÅNG MED LÄSKAD OLJVIKT! Det här är inte bara ett dåligt sätt att bestämma vilken olja som ska användas, men varje tillverkare verkar vara på en annan skala. Till exempel är Maxima RSF 7wt faktiskt lättare än Spectro 5wt och Silkolene Pro RSF 7.5wt är faktiskt tyngre än Showa SS-8 10wt. Det här är inte en dom om kvaliteten på dessa oljor, bara att etiketten “vikt” leder till mycket problem när man försöker stämma med suspensionoljor. Dessa problem kan verka grafiskt genom att jämföra flera system med varandra. Viskositetsjämförelse diagram Courtesy of Shell Oil. Suspensionolja är märkt i vikt eftersom konsumenterna är vana vid att tänka på olja (dvs. motorolja och växellådsolja) enligt dessa villkor. SAE-viktsystemet har ett väldigt brett och vagt viskositetsområde och täcker inte ens viskositetsområdet som mest kvalificerade motorcykelfjädringssystem kräver. En annan orsak till förvirring är att motoroljor och gearoljor är klassade för viskositet på SAE-skalan vid olika temperaturer, vilket leder till liknande viskositetsoljor med mycket olika värden. SAE J300 används för att definiera motoroljor, medan SAE J306 används för att definiera drivlinje (växel) och chassi smörjmedel.

Viskositetsindex Viskositetsindexet är mycket viktigt i en suspensionolja. “Viskositetsindex (V.I.) för en olja är ett tal som indikerar effekten av temperaturförändringar på viskositeten hos oljan. En låg V.I. betecknar en relativt stor förändring av viskositeten med temperaturförändringar. Med andra ord blir oljan extremt tunn vid höga temperaturer och extremt tjock vid låga temperaturer. Å andra sidan en hög V.I. betyder relativt liten förändring av viskositeten över ett brett temperaturintervall. “Så specifikt vad gäller suspensionen, ju större VI, desto mer konsekvent kommer dämpningen att vara över en stor tempbyte. ASTM D2270-04 Standard praxis för beräkning av viskositetsindex från kinematisk viskositet vid 40 och 100 ° C Viskositetsindexet beräknas som sådant:

Vi-math.gif

På en härlig söndagsmorgon kan omgivnings temperaturen vara 21C (70F). Motorcykelgafflarna kommer att köras i 26C (78F) -intervallet, bakre stötar kommer att köras i 65C (150F) -området och bakre reservoarer kommer att ligga runt 43C (110F). Medan motorcykel bakre stötar kräver mycket höga VIs (över 300) för att fungera bra över ett så stort temperaturområde, gör motorcykelgafflar och cyklar inte. Allt över 100VI kommer att användas för dem.